Werkbezoek en vergadering in Venlo van het Platform Spoorgoederenvervoer en Leefomgeving

28-05-2025

Het Platform komt een paar keer per jaar bijeen. Het doel van het Platform is om een dialoog tot stand te brengen over een langetermijnvisie voor het spoorgoederenvervoer en de leefomgeving er om heen.

Reguliere vergadering

De reguliere vergadering vond plaats in het stadskantoor van Venlo, waar Marij Pollux, wethouder in Venlo, iedereen verwelkomde. Tijdens het overleg voorgezeten door Christophe van der Maat spraken de leden onder andere over het advies dat het Platform binnenkort zal uitbrengen aan de staatssecretaris over het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer. Ook was dit het laatste overleg waarbij Henk Meeldijk aanwezig was als secretaris van het platform. De leden stonden hierbij stil en benadrukten zijn verdiensten voor het overleg. Judith Klungers werd aangekondigd als opvolger.

Werkbezoek in Venlo

Na het overleg gingen de leden op pad voor een werkbezoek. Allereerst liep de groep naar het emplacement in Venlo. Dit terrein ligt middenin de stad, naast station Venlo, en bestaat uit 18 sporen. Vanwege de nabijheid van Duitsland er in Venlo veel treinen, met name uit het Ruhrgebied.

Het bezoek aan het emplacement bestaat uit twee onderdelen; Een daarvan was een bezoek aan het oude seinhuis, waar DB Cargo Nederland tegenwoordig kantoor houdt. Hier had men een goed uitzicht op het emplacement. Leon Peters, ambtenaar van de gemeente Venlo, vertelde over de ontwikkelingen rondom het station en het spoornet in Venlo. Hij schetste de problematiek van verstedelijkingsopgaven en het bouwen naast het spoor in relatie tot het ruimtebeslag van het emplacement. Vervolgens kregen de leden een rondleiding van een van de locomotieven door een enthousiaste machinist van DB Cargo. Hij liet de leden ook een klein stukje meerijden.

De leefomgeving in per bus

Daarna stapten de leden in de bus voor een rit langs een aantal interessante locaties die relevant zijn voor het spoorgoederenvervoer en de leefomgeving waarin dat plaatsvindt. Een van die locaties was De Vierpaardjes, een dubbele spoorwegovergang waar zowel passagierstreinen als goederentreinen passeren. De ondertunneling hiervan voor het wegvervoer in volgens verwachting gereed in het najaar. Hierna Vervolgens reden we over het industrieterrein van Venlo, waar we veel voorbeelden zagen van de (logistieke) bedrijvigheid en de economische meerwaarde van (spoor)goederenvervoer voor de stad.

Uitdagingen

De volgende halte was het terrein van Cabooter Railterminal Greenpoort, waar de leden in gesprek gingen met vier personen die nauw betrokken zijn bij spoorgoederenvervoer.

Cris Reidsma, werkzaam bij Raillogix, gaf aan dat het voor hem van groot belang is dat er wordt geïnvesteerd in infrastructuur, zodat hij met langere treinen kan rijden. Hierdoor wordt de kostprijs per container lager en het product van spoorgoederenvervoer aantrekkelijker voor klanten (verladers).

Daarna sprak Peter Pardoel van de Cabooter Groep over de uitdagingen in de sector. Hij ging vooral in op het internationale karakter van de regio en de sector. Hij pleitte ervoor om grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te onderzoeken of machinisten in meerdere landen kunnen rijden.

Mario op ’t Root, eigenaar van Wetron, vertelde onder meer dat een combinatie van zestig vrachtwagens en een paar treinen rendabeler is dan 170 vrachtwagens. Een van de grote problemen die hij aankaartte was de netcongestie en de gevolgen daarvan voor de sector.

Tot slot gingen de leden in gesprek met John Bongarts, een inwoner van het gebied van de Onderste en de Bovenste Molen, dat is ingesloten door het spoor, rond De Vierpaardjes. Hij droeg enkele zorgen aan over het vervoer van gevaarlijke stoffen en vroeg zich af of men voldoende bestand is tegen cyberaanvallen. Enkele leden hebben aangeboden om de heer Bongarts van verdere informatie te voorzien.

De dag werd afgesloten met een borrel in het centrum van de stad. Door het werkbezoek hebben de leden nog meer inzicht gekregen in grote vraagstukken rondom spoorgoederenvervoer.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving
Rijnstraat 8 | 2515 XP | Den Haag
Postbus 20901 | 2500 EX | Den Haag
E-mail: info@ofl.nl

OFL op Linkedin OFL op Youtube

OFL | Brengt samenwerking verder


Cookie-instellingen